ayt bergerak

#Future Novelist & Doctor :D

Saya Sayang Mama!



Cerita ini telah diedit dan diubah tajuk.. abaikan cover cerita ini :)



Bunyi guruh berdentam dentum di luar  villa milik Tengku Irfan mengejutkan Qaireen yang sedang lena dibuai mimpi indahnya. Sudah seminggu Teratak Awana hanya dihuni olehnya dan Mak Leha serta beberapa pengawal keselamatan yang sudah ditugaskan untuk menjaga keamanan teratak mereka. Tengku Irfan ialah seorang ahli perniagaan yang berjaya dan ini menyebabkan Qaireen, puteri tunggalnya selalu ditinggalkan. Syarikat beliau sering menjadi sebutan dunia. Oleh itu, beliau tidak lari dari kesibukan mencari harta dunia.

Qaireen mengorak langkah ke jendela kamarnya. “Ibu, Qaireen rindu ibu.Kenapa ibu pergi cepat sangat, Qaireen perlukan ibu sekarang”.Tutur Qaireen dengan penuh pilu sambil menatap frame gambar ibunya.Rasa rindu kepada beliau sudah menggunung. Andai sahaja dia dapat bertemu ibunya lagi, sudah pasti dipeluk dan dikucup penuh kasih ratu hatinya yang sudah setahun kembali ke rahmatullah itu. Diletakkan kembali frame tersebut lalu dihayunkan langkah ke dapur untuk membasahkan tekak yang perit rasanya.

Dicapai jus epal yang sudah sedia ada di dalam peti sejuk lalu perlahan-lahan meneguknya.Tiba-tiba… “Ahh!!”  Qaireen terasa bahunya dipegang dari belakang. Pranggg!!!  Gelas sudah jatuh berderai di atas lantai. “Qaireen!! ,Ya Allah kamu ni kenapa?” ujar Mak Leha yang terperanjat dengan teriakan anak majikannya itu. “Hisyy!! Mak Leha ni, terkejut Reen tau. Yang  Mak Leha buat macam tu tadi kenapa? Ingatkan orang jahat manalah yang nak culik Reen tadi.”Balas Qaireen yang masih belum hilang rasa takutnya. “Hah?, orang jahat mana lah yang boleh lepas dari pengawal kita yang tengah berkawal kat luar tu. Apalah Reen ni. Dah, pergi masuk bilik. Biar Mak Leha yang bersihkan kaca ni semua. Nanti tak pasal-pasal pula ada yang terluka.” Qaireen mula rasa bersalah melihat Mak Leha yang sudah terbongkok-bongkok mengemaskan serpihan kaca itu. “Hmm, maaf ya Mak Leha. Reen ni selalu menyusahkan orang kan? Sebab tu la papa pun  selalu tak lekat kat rumah.” Sebak Reen meluahkannya tanpa memandang Mak Leha.  Air mata mula membanjiri wajah mulusnya. Mak Leha tersentak mendengar ucapan Qaireen itu. Dirinya mula dihimpit rasa sayu. Mak Leha hanya menghantar langkah Qaireen dengan pandangan yang berkaca. Sungguh dia mengerti akan jiwa kosong anak itu. Sudah setahun arwah Alyana pergi, meninggalkan suami dan anaknya itu. Tengku Irfan hanya mengisi kesedihannya dengan menyibukkan diri di pejabat. Dan itu lah yang menyebabkan Qaireen mudah terasa sekarang. Sikapnya juga sudah tidak seperti dulu. Hilang keceriaan Teratak Awana yang dulunya dihiasi dengan gelak tawa mereka anak-beranak. Kini, kesuraman yang setia menggantikannya.

“Pagi  Mak Leha!!” sergah Qaireen ketika Mak Leha sibuk menyiapkan sarapan pagi. “Opocott!!, kau makan ubi keladi, ubi keledek.. Ahaii”. Latah Mak Leha sambil memegang sandwich di tangan.
 Terbahak-bahak Qaireen melihat Mak Leha yang galak melatah. “Hishh!! Budak ni, kalau Mak Leha ni ada penyakit jantung, maunya terlentang kat sini. Haa! Reen larat ke nak angkat  Mak Leha yang double saiz ni ke hospital?” “Hahah.. Mak Leha ni, Reen bergurau aje laa. Lagipun, bukannya Reen yang kena angkat  Mak Leha nanti. Tu haa!  Ada pak guards kita yang hensem-hensem kat luar tu  mesti berebut nak tolong Mak Leha yang masih tip top lagi ni.” Semakin suka  Qaireen bergurau-senda  dengan pembantu rumah yang sudah dianggap seperti ibu keduanya.

Terasa ceria pula pagi mereka bersama. “Hah, Reen jangan nak melalut lah. Dah cepat sarapan. Kan lambat pula pergi sekolah tu nanti.” Ujar Mak Leha yang tersipu malu mendengar usikan anak majikan kesayangnnya. “Hmm, ya laa. Heheh, Mak Leha ni saja nak malu-malu  depan Reen. Hahah.. ooopss!! Jangan marah ok Mak Leha ku sayang. Pagi-pagi yang indah ni kenalah ceriakan muka dengan senyum.Baru dunia ni pun senyum selalu.” Mak Leha menggeleng mendengar kepetahan Qaireen yang suka melalut berjela-jela itu. Namun itu lah sikap Qaireen yang paling dia sukai. Mudah tersenyum gembira walaupun hatinya sunyi. “Dah dah, nanti lambat betul-betul ke sekolah tu baru tau. Cepat, Pak Mat dah tunggu kat luar tu.” Qaireen segera menghabiskan sarapannya. “Isyhh  Mak Leha ni, lupa eh? Reen kan pergi dengan vespa merah jambu kesayangan Reen tu.”  Mak Leha berfikir sejenak.
 “Ha’ah laa. Mak Leha ni memang suka bebenor lupanya. Hahaha, hati-hati bawak vespa tu Reen”. “Okie dokie Mak Leha.” Ujar Qaireen sebelum mengucup tangan wanita itu. Dihayunkan langkah ke vespa lalu menghidupkannya.

“Alhamdulillah, nasib baik sampai tepat waktu. Kalau tak kena lah hadap muka mamat-mamat pengawas yang menjengkelkan hatiku ini.  Tu belum lagi kena ceramah yang buat aku panas. Erghh!! Buat spoil mood aja fikir pasal benda tu.” Ketika Qaireen berpaling untuk menuju ke kelasnya…  Gulppp!! Rupanya dia telah membebel sambil didengari oleh seorang pengawas lelaki yang  sedang merenunngnya tajam. “Aihh?! Kenapa, terkejut ke? Kalau ya pun nak merungut pasal tugas pengawas yang poyo-poyo ni, lain kali datang awal!! Faham cik Qaireen?”. Pengawas yang dikenali sebagai Syed Emir Izz Rayyan itu lah musuh paling ketat Soffea Damia Qaireen. Ada aja kesalahan yang nak  dicari supaya  Reen rasa terseksa. Arghh!!  Tapi memang diakui lelaki itu mempunyai daya tarikan tersendiri. Tapi kerana sikapnya yang terlalu serius membuatkan pelajar perempuan yang lain lebih suka mengejar Syed Izz Ariq Rifqi iaitu kembarnya. Setiap kata-kata yang lahir dari bibir manisnya itu akan membuatkan para gadis jatuh terduduk. Seluruh warga Smartest sudah masak dengan perangai Izz Ariq yang satu itu. Guru-guru juga telah memberikannnya gelaran Playboy Smartest. Pantang melihat gadis yang berkulit cerah dan berdahi licin sikit  pasti ‘diayatnya’,  lalu terkenalah mangsanya itu.

Kantin sekolah  penuh sesak dengan para pelajar yang tidak terkawal. Mungkin sudah lapar tahap gaban kut. Setiap hari menu makanan Smartest akan bertukar-tukar dengan hidangan yang sangat menyelerakan lagi  bersih. Hari ini menu kesukaan Qaireen iaitu Laksa Penang yang terhidang. Perghh!!  Sedap hingga menjilat ibu jari. Qaireen mengambil tempat bersebelahan dengan Eryna Adelia, iaitu best friendnya. “Eryn, kau tengok laksa ni. Wahh!! Kecur dah air liur aku ni nak merasa.” Eryn sudah tersenyum melihat sahabtanya. “Hahah, kau ni macam la tak pernah makan laksa ni sekali seminggu.” Tanpa mempedulikan sesiapa, sepantas mungkin disua laksa itu ke dalam mulut. “Selamat tercerna kat dalam perut aku ya laksa.” Ujar Qaireen sambil tersengih. Terburai ketawa Eryn melihat gelagat temannya itu. Haikal yang terlihat kelibat Qaireen terus menegur. “Reen, headboy nak jumpa kau kat bilik disiplin dalam masa sepuluh minit. Dia kata urgent. Kalau kau lambat, dia tak teragak-agak nak denda kau”. Ucap Haiqal selaku ketua kelasnya. “Hishh, mamat nih. Aku tengah syok makan laksa ni, time ni jugaklah dia nak buat hal dengan aku. Erghh!!” Tidak semena-mena, dihentakkan kuat  tangannya ke atas meja.Boleh tahan juga perit di tangan tapi tak sebanding dengan hatinya yang sudah terbakar. Kalau diukur dengan thermometer mungkin sudah pecah dibuatnya. “Err,  kau pergi aja laa jumpa dia. Nanti kena denda lagi susah. Ok? Lagipun, mana lah tau memang ada benda penting yang dia nak cakap kat kau.” Disebabkan Eryn, digagahkan juga badan ini bertemu dengan  ‘Tuan Monster Jerk’ itu.

Sampai sahaja di bilik disiplin itu terus dipulas tombol pintunya. “Hah!!  Ada apa kau nak jumpa aku ni? Dah la orang tengah rehat. Cepatlah!”.Laju sahaja kata-kata tersebut meluncur keluar dari bibir mugilnya sebaik sahaja dikuak pintu bilik itu. ‘Alamak!!  Salah terjah la pula, Hishh!  Perlu ke kembar dia yang ‘seekor’ ni ada juga. Menyemakkan mata saja. Eh, dia main kenyit-kenyit mata pula.Kan aku tumbuk mata tu jadi juling, baru padan muka kau!!’  Jerit Qaireen dalam hati. Dia cuba berlagak tenang agar tidak ketara sangat kegelisahan yang mula menguasai diri ini. Izz Rayyan memulakan bicara. “Amboii, sopannya awak. Dah la masuk tak bagi salam. Islam ke apa awak ni? Sekurang-kurangnya  ketuk lah  pintu tu dulu. Dah la  membebel macam mak nenek tua.” Tersentap hati Qaireen dengan butir bicara musuhnya. Qaireen menjegilkan mata bundarnya.  ‘Ceyhh!!  Mak nenek tua? Buta ke apa mamat ni. Aku yang masih muda ni disamakan dengan mak nenek tua kerepot? Puihh!!  Memang kena pakai cermin mata dah headboy ni’. Qaireen mengutuk ‘Tuan Monster Jerk’  itu habis-habisan dalam hatinya. Izz yang menyedari akan kemerahan wajah gadis itu segera bersuara. “Saya tau awak tengah kutuk saya kan?” Qaireen memandang tepat ke dalam anak mata lelaki yang paling tidak disukainya itu.  Geramnya bibir ini hendak membalas kata. 

“Ha’ah!!  Memang aku tengah kutuk kau pun. Kalau boleh, aku  nak sangat karate kau sekarang. Huh! Monster Jerk. Gumam Qaireen. Izz Ariq hanya selesa  menjadi pemerhati antara perang dingin abang kembarnya itu bersama gadis yang dirasakan sangat comel macam kartun Teletubbies. “Hmm, ada apa awak nak jumpa saya.Masa rehat dah nak habis ni”.Tanya Qaireen yang mahu sepantasnya keluar dari tempat yang merimaskan dirinya itu. “Uh, saya nak awak parking elok-elok sikit vespa merah jambu awak tu. Vespa tu dah menghalang motosikal orang lain nak keluar. Saya terima banyak aduan pasal hal ni.”  “Hmm, ya lah.” Balas Qaireen dengan malas. Izz Ariq sudah tersenyum-senyum melihat muka garang Qaireen. Abang kembarnya memang sengaja ingin mengenakan gadis itu.

Sampai sahaja di kelas. Eryn menyoalnya tentang kenapa dia dipanggil tadi.  “Baguslah kalau macam tu. Setakat hal vespa kau kan senang aja.”  “Memanglah. Tapi aku rasa aku dah parking elok-elok tau vespa tu. Aku pasti, mamat ni memang saja aja nak cari kesalahan aku la.” Qaireen melepaskan rasa tidak puas hatinya itu.  “Ermm, mungkin dia suka kau kut.” Bagaikan serangan halilintar mendengar perkataan keramat itu. “Tak mungkin!!”  ‘Tuan Monster Jerk’  itu adalah musuh dia sampai bila-bila. Kecuali Izz Rayyan datang meminta maaf kepadanya. “Okey-okey, aku tau kau  tengah stress ni. Apa kata kita ulangkaji kat taman datin petang nanti.”  Qaireen hanya mengangguk setuju. Tidak dapat hendak mengeluarkan suara tatkala tekaknya terasa kering sekali.

Petang itu mereka belajar bersama kerana peperiksaan SPM  sudah semakin hampir. Eryn makin tidak betah dengan keadaan itu. Sudah tepu otaknya menyelesaikan soalan Add-Maths yang bagaikan racun berbisa. Begitu membunuh jiwanya. “Oii,  Reen!! Kau ni tak bosan ke menghadap buku tu dari tadi. Aku boleh jadi gila kau tau tak, kalau tak ada orang nak berbual dengan aku.”  Ujar Eryn dengan sedikit lantang.  Qaireen lantas melihat wajah manis  sahabatnya yang sudah bertukar menjadi  kusut dan sebal. “Okey, kita rehat kejap.” Qaireen dan Eryn berbual-bual sambil melayan lagu-lagu Kpop kegemaran mereka menggunakan Ipod masing-masing. Awan mendung kelihatan mula berarak dengan pantas. Mereka secepatnya beredar untuk pulang ke rumah.

Seorang wanita yang cantik bertudung sedang membantu Mak Leha menyediakan makan malam. Tengku Irfan pula hanya duduk memerhatikan wanita yang baru dinikahinya siang tadi. Tanpa pengetahuan Qaireen, Tengku Irfan telah mengambil satu keputusan drastik tanpa menanyakan pendapat puterinya dahulu. Bagi Mak Leha yang sudah lama mengenali perangai Qaireen, berasa terkilan kerana pasti anak majikannya itu akan berjauh hati. Deruman enjin vespa Qaireen mula kedengaran dari luar villa. Qaireen yang baru sahaja melangkah ke dalam villa berasa aneh apabila melihat seorang wanita yang tidak dikenalinya sedang bergurau mesra dengan ayahnya. Hancur perasaan Qaireen tiada siapa yang tahu. Kolam air matanya sudah penuh dan bakal deras gugur. Mak Leha yang melihat Qaireen segera menyapanya. 

“Reen! Mari makan sekali. Papa Reen pun ada ni.” Tengku Irfan segera menoleh ke arah pintu utama. Niatnya ingin memperkenal Dalila Hayfa, mama baru Qaireen terbantut tika melihat wajah permata hatinya sudah lencun dengan air mata dah badannya juga basah dek terkena hujan. “Tak apalah Mak Leha. Reen tak lapar. Lagipun papa bukannya tak boleh makan kalau Reen tak ada pun. Dan perempuan kat sebelah papa tu pun, boleh menghiburkan papa macam yang Qaireen tengok tadi. Qaireen naik atas dulu Mak Leha.” Terkelu lidah Tengku Irfan. Tujuannya menikahi Dalila hanyalah kerana dia tidak mahu Qaireen hilang kasih seorang ibu. Belum pernah Qaireen bersikap sebegitu. Dalila yang melihat anak tirinya sudah berlari ke bilik berasa bersalah. “Kasihan Qaireen, aku tidak seharusnya berada di Teratak Awana ini.” Fikirnya.

“Papa dah mengkhianati mama. Tak ada orang lain yang boleh tinggal kat Teratak Awana dengan kita. Qaireen tak akan terima perempuan tu sebagai ibu tiri.” Bisik Qaireen dengan penuh marah. Hal ini terlalu pantas berlaku. Mudahnya ayah berkahwin lain tanpa mengambil kira pendapatnya.  Perkara yang sama masih berlegar-legar di fikirannya. Dia khuatir akan sikap mama tirinya nanti. Mungkin akan berlaku tidak adil dan papanya pula akan menyebelahi perempuan itu. Qaireen terlena dengan perut yang lapar dan air mata yang masih bersisa.

Tengku Irfan tidak dapat menumpukan perhatian dalam mesyuarat yang diadakan tadi. Semua pekerja sudah sedia maklum yang Tengku Irfan ini seorang yang komited dengan kerja. Hari ini lain benar reaksinya. “Irfan, kau ni kenapa? Aku tengok macam ada masalah. Mungkin kau boleh cerita kat aku. Sekurang-kurangnya dapat melegakan kau sikit.” Tegur Dato’ Syamil. “Hmm, anak aku si Qaireen tu. Sejak aku kahwin dengan Dalila, dia macam anggap aku tak wujud kat villa. Aku sedih tau Mil. Qaireen tu lah satu-satunya yang arwah Alyana tinggalkan untuk aku.” Balas Tengku Irfan. Sememangnya perlakuan Qaireen berubah mendadak kebelakangan ini. Hanya dengan Mak Leha dia membuka kata. “Berat juga masalah kau ni. Alah, lama-lama nanti okeylah tu. Qaireen tu berhati lembut. Aku yakin suatu hari nanti dia dapat terima kenyataan.” Tengku Irfan hanya mampu berdoa agar sikap ceria Qaireen tidak akan terus lenyap.

“Hai, boleh saya duduk?” Tanya Izz Ariq kepada Qaireen. “Duduklah, bukannya ada nama saya pun kat kerusi ni.” Izz Ariq tersenyum mendengarnya. “Dari tadi lagi saya perhatikan, awak ni ada masalah ya? Kalau awak sudi, ceritalah. Ia dapat mengurangkan sedikit beban awak tu.” Qaireen memandang lelaki itu. Akhirnya dia menceritakan juga apa  yang selalu bermain di fikirannya. Izz Ariq banyak memberi nasihat  agar tidak terlalu berfikiran buruk terhadap ibu tirinya itu. Namun, bagi Qaireen dia tidak akan memanggil wanita itu mama kerana mamanya hanya ada satu yang telah lama kembali kepada penciptaNya. “Saya akan cuba. Terima kasih ya Ariq sebab awak dah tenangkan saya. Saya tak sangka awak pun ada ayah tiri.” Izz Ariq tidak membalas kata-kata Qaireen sebaliknya hanya tersenyum. Memang diakui, Izz Ariq dan Izz Rayyan juga sulit untuk menerima orang baru dalam keluarga mereka. Tetapi mengenangkan kebahagiaan ibu mereka jelas terpancar membuatkan mereka akur. Ibunya juga berhak untuk merasa kebahagiaan setelah pemergian orang yang tersayang. Lagipun, ayah tirinya sangat baik melayan mereka. Dalam ketegasan mendidik, terselit juga rasa sayang.

Kelihatan Puan Dalila dan Tengku Irfan sedang menunggu Qaireen untuk menjamu makan malam bersama. Puan Dalila sudah bertekad yang dia ingin menyelami perasaan anak tirinya itu sedalam mungkin. Qaireen yang memerhatikan dari belakang dinding berasa gusar untuk meneruskan langkanhya ke meja makan. Terasa janggal sekali. Digagahkan juga diri ini ke meja makan kerana kesian melihat wajah suram kedua-dua orang tuanya. “Eh! Reen mari duduk sebelah papa. Dah lama kita tak berkumpul macam ni kan.” Ceria sekali wajah ayahnya. Qaireen hanya mampu tersenyum melihat ibu tirinya menghulurkan lauk kepadanya. Tengku Irfan yang banyak berceloteh. Qaireen pula lebih senag mendengar dan ketawa tatkala ayanhya melawak. Suasana seperti ini lah yang paling dirinduinya. Terasa seperti mamanya berada dekat sekali. Qaireen sedar, dia sudah salah menilai ibu tirinya. Dia akan segera meminta maaf nanti.

Puan Dalila sedang duduk berdua dengan Tengku Irfan di buaian yang indah terhias. Mereka berbual-bual sambil merenung jauh ke atas langit. Melihat bulan yang masih terang dan bintang yang cantik berkerdipan. Qaireen mengambil peluang ini untuk menjernihkan hubungan mereka berdua. Qaireen mengambil tempat di hadapan buaian tersebut. “Ermm, papa.. Reen nak minta maaf sebab dah terkasar bahasa dengan papa hari tu. Reen betul-betul tak sengaja. Dan, err.. umi,, maafkan Qaireen juga ya. Sebab dah banyak kali Reen buat umi susah hati. Reen dah dapat terima umi sebagai ibu tiri.  Reen harap sangat,  papa dan umi tak marah kat Reen ya.” Sebak Qaireen menuturkannya. Dikucup juga tangan kedua-dua ibu bapanya. Puan Dalila dan Tengku dengan baik. “Kami tak marahkan Reen pun. Malah kami juga dah lama maafkan Reen sayang. Papa rasa keluarga kita dah lengkap kembali dengan adanya senyuman Qaireen buat papa dan umi.” Tengku Irfan memeluk erat anaknya. “Terima kasih ya Reen, sebab sudi  terima umi dalam hidup Reen.” Sebak Puan Dalila berkata kepadanya. 

Malam itu menjadi saksi akan kemesraan yang mula terjalin dalam keluarga Tengku Irfan. Sepasang mata yang asyik memerhati adegan itu hanya mampu berdoa agar kebenaran bakal terbongkar juga nanti. Diseka manik jernih yang mula membanjiri muka dengan hujung baju.
Pub penuh sesak dengan manusia yang sudah tersesat menuju ke arah keburukan. Air kencing syaitan diteguk oleh remaja-remaja di situ sehingga beberapa botol. Muzik yang dimainkan juga membuatkan para pengunjung terkinja-kinja menari sambil berpelukan dengan bebas. Seorang lelaki gempal datang menyapa Puan Dalila yang sudah separuh khayal.  “Hey, amacam hidup kau lepas dapat orang kaya tu? Hahahah.. Aku dapat bayangkan,  betapa nikmatnya hidup kau yang sekarang ni.”  Senyum jahat mula mekar di bibir Dalila.
“Kau tau tak Bad, aku dah plan macam-macam tau. Aku nak pergi melancong luar negara, shopping, spa dan lain-lain lagi. Aku tak nak sia-siakan lombong emas depan mata aku. Sekarang ni, mereka anak beranak dah percayakan aku sepenuhnya.  So, aku rasa kita dah boleh jalankan langkah kedua kita.  Muahahah.” Badrul pula menyokong rancangan Dalila. Dengan menggunakan harta Dalila, dapatlah dia berfoya-foya selepas ni. Rancangan itu sudah lama terangka kemas di kotak fikirannya. Hanya perlu menunggu masa yang sesuai untuk bertindak.

Dalila dan Badrul mula merencanakan sesuatu yang pastinya membuatkan Tengku Irfan melutut dan merayu di kaki mereka. Sasaran utama mereka ialah Qaireen. Semestinya Tengku Irfan bakal mengorbankan apa-apa sahaja demi anak tunggalnya itu. Badrul dan Dalila mula berpesta sakan setelah bersepakat untuk menjalankan misi tersebut.
Qaireen membuka helaian demi helaian surat khabar yang baru dibelinya. Pelbagai jenayah yang menggerunkan berlaku di luar sana. Seram sejuk dibuatnya. Hujung minggu Qaireen hanya diisi dengan membaca novel dan mengulangkaji pelajaran. Rasa rindu sudah sarat ditanggung Qaireen. Tengku Irfan sudah seminggu ke luar daerah atas urusan kerjanya.

Puan Dalila dengan ramahnya mengajak Qaireen untuk keluar berjalan-jalan bersamanya. Perjalanan mereka mengambil masa yang sangat lama hingga membuatkan Qaireen terlelap. “Umi, kita kat mana ni. Tadi.. umi kata nak pergi jalan-jalan kan. Kenapa kita boleh sampai kat tempat hutan yang sunyi  macam ni.” Ujar Qaireen yang terpinga-pinga . Puan Dalilah tidak menjawab pertanyaan anak tirinya itu. “Umi... Jomlah kita balik. Qaireen tak selesa lah macam ni.” Rengek Qaireen yang jelas ketakutan dengan persekitaran hutan itu. Puan Dalilahsudah tidak dapat menahan amarahnya yang kian memuncak. “Hoii!! Kau ingat, aku suka sangat ke nak buat baik dengan kau. Untuk pengetahuan kau ya budak, aku bawa kau ke sini sebab… Muahahah!!  Aku nak culik kau la bodoh.”  Sengaja dihaluskan suara untuk menakutkan Qaireen. Hilai tawa Puan Dalila persis orang yang tinggal di Tanjung Rambutan. Peluh mula membasahi badan Qaireen. Dikuatkan semangatnya untuk membuka langkah seribu.

Puan Dalila dapat meneka apa yang difikirkan Qaireen. ‘Huh!  Jangan harap kau boleh lari keluar dari hutan macam ni.’ Desis hatinya. Kelibat Badrul semakin mendekat dengan kedudukan mereka. Badrul datang membawa tali dan kain kecil.

“Eh!! Lepaskan aku la!” Teriak Qaireen sekuat hati. “Hoi!! Lebih baik kau diam sebelum tangan aku ni naik atas muka kau tu.” Suara garau lelaki gempal itu mampu mematikan rontaan Qaireen untuk terus menjerit meminta pertolongan. Hatinya resah. Moga-moga rancangan jahat ibu tirinya sempat dihalang.

Tengku Irfan sudah berkerut- kerut mukanya. Panggilan buat Qaireen semuanya tak diangkat. Hati kecilnya kuat mengatakan yang Qaireen sedang menghadapi musibah. Mak Leha menguatkan langkah  untuk berdepan dengan majikannya . Tembelang yang satu itu harus segera dibocorkan.

“Apa! Tak mungkin Mak Leha. Dalilah tu sayang sangat dengan Qaireen walaupun dia hanya anak tiri. Mak Leha jangan cuba nak buruk-burukkan dia ya.”  Berubah sudah nada percakapan Tengku Irfan. Marahnya membuak-buak apabila ada orang yang memperkatakan isterinya.  Perbualan mereka berhenti di situ apabila ada panggilan masuk untu Tengku Irfan.
“Sayang.. maafkan I ya. I terpaksa culik anak U ni.” Dilembutkan suaranya.  “Hahahah.. I nak U sediakan duit tebusan sebanyak RM 1Juta. Sanggup ke tak sanggup?  Mestilah sanggupkan. Lagipun U kan pernah cakap yang harta U yang paling bernilai sekali ialah anak U kan. So, tak ada masalah la kan nilai 1 Juta tu kalau nak dibandingkan dengan nyawa anak kesayangan U ni. Hahah.” Berdesing telinga Tengku Irfan mendengarnya. Panggilan yang disangka bakal menenangkan hatinya ternyata salah sama sekali.

Diraup kasar wajah yang semakin kusut itu. Tengku Irfan kebingungan sama ada ingin melaporkan hal ini kepada pihak polis ataupun tidak. Nyawa Qaireen lebih bernilai jika dibandingkan dengan hartanya yang menggunung itu. Sungguh tak dijangka, perempuan yang disangka baik itu ialah manusia bertopengkan syaitan.
Rasa bersalah mula menjalar di hati. Tengku Irfan berasa gagal sekali dalam menjaga Qaireen. Satu-satunya permata hati yang ditinggalkan oleh arwah isterinya. 

Malam mula berlabuh. Qaireen sudah lelah untuk terus menjerit lagi. Tekaknya begitu haus sekali. Dalam hati, Qaireen memanjatkan doa agar dirinya terselamat dari bahaya ini. “Hoi! Bila laki kau nak serahkan duit tebusan tu? Aku dah tak tahan ni tau. Dah la kat sini banyak nyamuk, panas lagi. Hurgh!!” Keluh Badrul.  “Hey!! Kau ni tak reti sabar ke hah!  Aku pun panas jugak kat sini. Lepas dapat je duit tu nanti, aku nak kau campakkan budak perempuan tu dalam gaung.” Dalilah menjeling sekilas ke arah Qaireen yang pengsan akibat tamparan keras Badrul. Hatinya berbunga riang menantikan wang yang bakal menjadi miliknya.

“Assalamualaikum Amir. Boleh tak Amir datang rumah uncle sekarang? Ada hal penting uncle nak minta tolong dengan Amir. Okay, uncle tunggu tau.” Talian ditamatkan. Semoga rancangan yang satu itu berhasil.
Tengku Irfan menyambut kedatangan anak sahabatnya itu dengan mesra. Diceritakan masalah yang sedang membelenggu dirinya saat ini. “Macam tu lah Mir. Uncle dah buntu sangat sekarang ni. Kalau boleh uncle memang nak pergi serah je duit tu, tapi itu bermakna mereka bebas daripada hukuman.” Amir mengangguk setuju. Otaknya ligat mencari idea untuk menolong lelaki pemurah itu.

Di tangan Tengku Irfan sudah dibimbit dua briefcase penting itu. Lankah terakhir sampai di sebuah rumah usang yang bercahaya malap. Kelibat seorang manusia semakin menghampirinya dalam keadaan samar-samar.
Briefcase mula bertukar tangan. “Aku tak faham, kenapa kau sanggup buat keluarga aku macam ni. Qaireen tu budak lagi tau. Kenapa kau libatkan dia hah!  Menyesal aku kahwin dengan kau la perempuan!” Dihamburkan saja kemarahan yang sudah lama bersesak di dada. Namun kemarahan lelaki itu hanya dibalas dengan bibir yang semakin galak senyum sinis.
“Duit kau dah dapat. Mana anak aku?” Tajam menikam pandangan Tengku Irfan terhadap Dalilah. Dalilah masih berlagak tenang walaupun keadaan sekarang semakin tegang. “Hahah.. 
Anak? Aku dah suruh orang pergi campakkan dia jauh-jauh dari dunia ni.” Tengku Irfan jelas berubah riak mukanya. Wajahnya mencerlung ke arah perempuan di hadapan.  Nama Amir dilaungkan dengan lantang sekali. Dalilah begitu terkejut melihat  sepasukan polis sedang menuju ke arahnya. Dia segera berlari dengan sepantas mugkin. Tidak mahu dihabiskan sisa hidupnya di dalam penjara yang jijik tempatnya.

“Hishh!! Manalah si Dalila ni. Takkan duit tak dapat kut. Sia-sia je la aku menjaga budak ni.” Qaireen hanya mendengar butir bicara lelaki itu. Semoga dirinya dilindungi oleh yang Maha Kuasa.

Beberapa orang anggota polis memecah masuk ke dalam rumah usang itu. Badrul yang masih mamai itu tidak sempat mengacukan pistolnya ke arah mangsa tebusan. Inspektor Amir datang membuka ikatan tali di kaki dan tangan Qaireen. Dia dibawa pulang dengan selamat kepada Tengku Irfan yang sudah menunggu kepulangan anak tersayang.

Doktor Afifa ralit memeriksa pesakit yang sudah tidak asing baginya. “Macam mana keadaan Qaireen doktor? Dia ok ke?” Tanya Tengku Irfan. “Qaireen tak apa-apa Tengku. Dia hanya kepenatan dan mungkin agak terkejut dengan apa yang dah berlaku pada dia.” Tenang sahaja butir bicara doktor muda itu. Tengku Irfan menarik nafas lega.

Pagi yang sungguh indah ditemani dengan kicauan burung-burung kecil. Tengku Irfan mengambil cuti hanya untuk meluangkan masa yang sudah lama dihabiskan dengan kerja. Dua beranak itu menikmati sarapan pagi dengan gembira sekali. “Papa, sarapan kali ni, Reen buat sendiri tau. Hehehe.. Cuba papa rasa salad buah ni. Haa!.. confirm menjilat sudu.” Terburai ketawa Tengku Irfan dengan tingkah laku puterinya. “Ye lah, anak papa buat salad buah mesti sedap punya. Sama sedap masa arwah ibu kamu buat dulu.” Qaireen mengukir senyum. Kenangan mereka bersama datang menjengah di kotak fikiran. Resipi salad buah ibu Alyana memang tiada tandingan.  

“Papa, macam mana dengan umi Dalila? Ada apa-apa berita pasal dia tak?” Akhirnya terluah juga keinginan untuk bertanya perihal yang satu itu. Tengku Irfan termenung seketika. Lama keadaan itu berlarutan. Qaireen berasa serba salah telah mengubah mood gembira mereka tadi. Hanya ketegangan yang datang bertamu. “Tak apalah papa. Abaikan soalan Reen tadi ye.”

“Inspektor Amir ada bagi tahu perkembangan tentang kes tu. Badrul memang dah kena hukuman yang setimpal. Cuma, kalau perempuan tu…. polis masih menjejaki dia.” Tengku Irfan menjawab juga persoalan di benak anaknya itu. “Papa, maafkanlah umi ya. Dia jadi macam tu mesti terkena pengaruhnya.  Lagipun, Reen juga dah maafkan dia.” Redup anak mata Qaireen menatap papanya. Mencari sedikit kemaafan. “Reen.. Sekarang ni pun, papa tengah belajar untuk memaafkan dia. Insyaallah..” Qaireen memeluk erat papanya. Dipanjatkan doa buat ibu tirinya agar segera pulang ke pangkal jalan.
                                                        Tamat

No comments:

Post a Comment