ayt bergerak

#Future Novelist & Doctor :D

Perjalanan Waktu






Malam ini terasa sunyi sepi bagi Aiesya Aryana. Sudah jemu dia memikirkan alasan untuk menolak pelawaan ayahnya agar  tidak didaftarkan ke sekolah berasrama. Maklumlah, dia sekarang akan menjadi pelajar sekolah menengah. Semakin difikirkan tentang hal itu, akan menyebabkan kepalanya berdenyut-denyut.Otaknya bagaikan memberi arahan untuk tidak  memerah otak lagi. Berbagai-bagai pujukan yang harus ‘ditelan’ dengan pahit dan juga manis daripada keluarganya. “Haihh, seramnya kalau aku masuk asrama nanti. Kena bangun pagi-pagi. Yang paling teruk, entah-entah ada kakak senior yang jenis kaki buli dan sebilik pula dengan aku.Huhuh, ya Allah tabahkanlah hatiku ini”. Aiesya bermonolog sendiri. Puan Aina memerhatikan sahaja permata hatinya Aiesya, yang termenung di beranda. ‘Puteriku, percayalah akan ada kegembiraan yang tidak dapat dilupaimu setelah berada di sekolah itu nanti’. Ujar Puan Aina dengan perlahan. Sebak juga jika harus berpisah dengan puteri bongsunya itu, namun demi masa depan Aiesya, dia rela.

“Aiesya, duduk sekejap. Ayah ada benda nak bincang dengan kamu”. Langkah Aiesya terhenti ketika dia sudah selesai bersarapan dengan keluarganya. Sungguh tegang wajah tua ayahnya. Terselit rasa gusar di hati. ‘Alamak! Mesti ayah nak bincang pasal sekolah .Aku nak mengelak macam mana lagi ni. ‘ Masak’ aku hari ni kena dengar ayah bebel hal sekolah lagi, lagi dan lagi.Haiyya!!!’.Namun kata-kata itu hanya terluah dalam hati. Aiesya hanya menurut kata lalu duduk bertentangan dengan ayahnya.Bermulalah sesi memaksa 'aku' ke sekolah berasrama lagi.

“Kini aku Aiesya Aryana, sudah rasmi menjadi budak hostel SMK Dato’ Ahmad Maher. Tugas aku sekarang, wajib dapat keputusan yang cemerlang setiap kali exam. Lagipun kesian ibu kalau dia tahu aku tengah sedih tahap gaban rindu dekat dia. “ Maher!! Here I come”. Ujar Aiesya bersungguh-sungguh. Masih terngiang-ngiang ucapan ayahnya yang begitu tegas. “Ayah baru dapat surat tadi. Dan kamu akan bersekolah di sebuah sekolah elit yang berasrama. Ayah tak nak dengar apa-apa alasan lagi. Buka sekolah nanti kita ke sana”. Encik Haziq bangun setelah selesai berbicara. Dari ekor matanya dapat dilihat Aiesya sedang menahan sendu, manakala matanya pula sudah limpah dengan air jernih yang semakin deras gugur. Puan Aina yang melihat perbincangan suami dan anaknya itu segera mendekati Aiesya lalu membisikkan sesuatu kepadanya. “Aiesya kena kuat. Janji dengan ibu yang Aiesya akan buat ibu bangga ya nak”. Didakap erat ‘harta’ yang sangat berharga baginya  agar dapat menyalurkan sedikit semangat.

Minggu orientasi sudah berakhir. Ramai juga kawan-kawan baru yang sangat peramah malah sekepala dengannya yang ditemui. Semua pengawas pula, sangat ceria dan sabar  menyambut kedatangan pelajar form 1 yang pelbagai ragam dan kerenah ini. “Aiesya, lepas ni kau teman aku pergi library kejap ok. Ada buku yang aku nak sangat pinjam. Boleh?”.  Pinta Tia sebelum menyambung santapan nasi lemaknya. Bekal tersebut yang akan dibawanya jika ingin berjimat cermat. “Oh okey, bagus jugak tu sebab aku pun memang nak pergi sana lepas ni”.  Tia mengangguk gembira seperti burung belatuk sahaja lagaknya, maklumlah kalau bab bab pergi ‘tempat ulat buku’ ni tak ada seorang pun yang rajin berkunjung kecuali bila exam dah nak dekat. Sampai penuh sesak library Maher ni.

“Eh guys, korang tak rasa ke subjek yang kita belajar sekarang ni makin susah. Even Maths yang dulu jadi ‘buah hati’ aku pun, sekarang aku dah fed up tau”. Luah Adleen dengan perasaan sebal. Mukanya pula sudah masam mencuka. Rakan-rakan yang lain ketawa terbahak-bahak dengan gaya percakapan Adleen. Lagaknya seperti merajuk dengan kekasih hati. “Macam ni lah, nak tak kalau kita buat ‘study group’. Kita buat bila tak ada aktiviti sekolah. Ok?”. Cadangan Sahira membuatkan Aiesya dan yang lain segera bersetuju.
‘Dah sebulan aku dekat hostel ni.Rupa-rupanya tak adalah teruk sangat pun. Banyak sangat yang aku dapat belajar. Semoga perangai aku akan menjadi lebih matang dan pencapaian aku dalam akademik tak menghampakan’. “Yeah! Fighting Aiesya!” Ujar Aiesya dengan penuh semangat.

Tepat pukul 12 tengah hari, semua guru keluar bermesyuarat di bilik mesyuarat.Semua pelajar hanya dibenarkan berada di kelas masing-masing. Tak dibenarkan merayau di mana-mana tempat. Pengawas pula berkawal dalam setiap kelas. Oleh kerana Puan Pengetua mengadakan mesyuarat tergempar semua guru hilang dari pandangan mata pelajar. Namun diganti dengan PP yang setia bertugas. “Saya nak  semua pelajar tidak membuat bising dan melakukan aktiviti yang berfaedah sebelum para guru selesai bermesyuarat. Kalau ada yang cuba mengingkar arahan saya, saya tak akan teragak-agak untuk menyerahkan nama awak pada guru disiplin. Faham?!”. Pelajar kelas 1 Al- Razi tertunduk dengan arahan pengawas tersebut. ‘Alahai, boleh kosong jiwa aku ni kalau senyap tak bercakap langsung. Kan tak pasal-pasal pulak  aku nyanyi lagu ‘Kosong’ dekat sini. Huishh!!  garangnya dia ni. Tapi kan nasib baiklah muka PP ni ada iras-iras macam Aeril Zafriel. Si pelakon yang memang super cute tu. Hehehe ’. Aiesya hanya membebel dan mumuji akan kekacakan pengawas itu di dalam hatinya. Emir Izz Rayyan, iaitu ketua pengawas yang sangat  terkenal dengan sikap tegasnya dalam hal disiplin. Tapi disebabkan wajahnya yang menjadi tarikan, pelajar perempuan yang terlibat dalam kes disiplin kecil hanya diam daripada bertikam lidah dengan lelaki idaman Malaya itu.

Aiesya berjalan menuju ke tempat ampaian asrama sambil membawa raga pakaiannya. Dari jauh kelihatan pakaian yang digantungnya pagi tadi telah……. “Aaaaaaaaaa!!!!! Pakaian aku! Macam mana boleh terbang terbang lepas tu ‘mandi’ lumpur pula ni. Haihh!  Nasib kaulah baju.  Aku mandikan kau dengan air sabun cap Downy ni, kau pergi gatal main dengan lumpur pula”. Habis pakaian yang dijemurnya kotor. Jawabnya, pakaian sukanlah yang harus dipakai esok ke sekolah.

Seperti biasa kelas 1 Al-Razi akan mula membuka gerai pasar malam yang riuh rendah bunyinya. Kebetulan  pula ketua kelas dan penolongnya pergi ke kem yang dianjurkan untuk semua ketua tingkatan dan penolong kelas. “Aiesya, cuba kau tengok Elli tu.Tahu la dia tu anak orang kaya, tapi perlu ke nak menunjuk handphone Blackberry dia tu.Eeee!! Menyampah pulak aku tengok minah sombong campur gedik tu”. “Huishh!  Dah la,  pedulikan je dia.Lebih baik kita buat latihan Sains ni, boleh juga memantapkan  penguasaan ilmu kita”. Tia hanya mengangguk malas mendengar sahabatnya itu. Kemudian, kelihatan ramai pengawas sedang menuju ke kelas. Di tangan beberapa pengawas juga terdapat plastik besar berwarna hitam. “Baiklah murid-murid, hari ni kelas kalian akan dibuat sport-check mengejut. Kami mendapat laporan,  ada diantara kamu yang membawa barang terlarang di sekolah. Bagi yang ada membawanya, sila segera mengaku sebab PP ni semua sudah arif benar tentang benda-benda yang awak sedang sembunyikan tu. So, saya harap jangan ada yang menyalahkan pihak kami selepas ini”. Tegas dan lantang sekali Cikgu Maizura selaku guru disiplin yang paling garang itu berkata-kata. Semua pelajar hanya diam tidak berkutik. Ada yang menggelabah dan ada yang cool sahaja mendengar butir bicara guru itu. Pengawas pula sudah mula memeriksa seluruh bahagian kelas. Barang-barang yang ditemui begitu banyak disembunyi seperti novel, komik, gelang dan handphone. Barang – barang yang berada di bawah meja habis diselongkar bimbang tersembunyi di situ juga. “Kak!! Tolonglah jangan ambil handphone saya ni kak. Saya tak sengaja membawanya ke sekolah. Saya merayu kak. Huhuhu”. Rayuan Elli bagaikan angin lalu sahaja pada pendengaran Edinie,  pengawas yang menjumpai barang tersebut. Ini kerana sudah ramai yang memberi alasan sebegitu tapi hakikatnya ingin menunjuk-nunjukkan kemegahan diri. Raungan Elli semakin kuat kedengaran. Ramai yang tidak menyangka akan Elli yang bertindak nekad, menyepahkan buku-buku yang pada mulanya elok tersusun di atas mejanya. Seram pula jika diperhatikan aksinya itu. ‘ Nasib baik aku tak buat kesalahan disiplin. Fuhhh selamat’. Gumam Aiesya.

Aiesya sedang tekun belajar bersama rakan-rakannya di ‘student center’. Tempat yang agak selesa untuk mentelaah. “ Wehh!! Korang ni tak semak ke otak tu asyik  menghadap  buku Sejarah saja. Kalau aku baca sikit lagi kan, otak aku ni boleh terputus wire tau. Mahunya aku termuntah hijau kat sini nanti. Keluar habis semua yang aku hafal dalam bentuk cecair hijau. Hadoii!!”. Bebel Tia. “Bhahaha!!  Kalau otak kau tu dah  terputus wire dan termuntah hijau la kan,  aku rasa kau  bukan manusia dah tapi ‘Incredible Hulk’  versi perempuan”. Bidas Sahira sambil tertawa.  Usik mengusik mula menghiasi keadaan tegang mereka  ketika belajar. Aiesya turut tertawa melihat ragam kawan-kawannya itu. Sambil melayani kerenah mereka, Aiesya terpandang akan wajah Damian, senior form 3 yang sentiasa cool. Malah menjadi idolanya kerana Damian selalu memenangi mana-mana pertandingan melukis yang dianjurkan. Lukisan yang dihasilkan selalu menarik perhatiannya. Dan terhakis sudah rasa jemu untuk terus merenungnya bagaikan terdapat sesuatu yang istimewa pada setiap lukisan itu. Perasaan yang hadir itu tidak lebih daripada seorang junior kepada senior sahaja. Akan tetapi, mata redup lelaki itu sering dicuri pandang jika berkesempatan. Malah tiada sesiapapun yang berjaya ‘menghidu’ perbuatannya setakat ini.

“Korang! Aku ada berita gembira untuk  warga aspuri ni. Esok, kita boleh keluar outing lama sikit tau. Haa, nanti taklah terkejar-kejar nak balik sini. Fuhh, gembiranya”. Ujar Sahira yang terlalu excited dengan berita yang baru disampaikannya itu . “Kalau dah macam tu, apa kata kita pergi jogging esok nak? Lagipun dah lama kan kita tak bersenam sambil menikmati pemandangan taman ni”. Cadang Tia. “Ok jugak tu. Siapa yang nak ikut, bangun awal esok”. Perbincangan di dalam bilik prep itu segera selesai kerana semua setuju dengan usul Tia untuk beriadah.

Aktiviti jogging betul- betul memuaskan hati.  Aiesya, Tia, Sahira dan Adleen menikmati udara pagi yang begitu nyaman sekali sambil melakukan beberapa senaman ringan. Kelihatan beberapa budak lelaki yang lebih tua daripada mereka, sedang rancak berbual di penjuru tiang. “Eh, tu bukan Damian ke Aiesya? Wah comel pulak aku tengok dia pakai sempoi macam tu. Alahaii, nasib baik kuat lagi iman aku ni haa. Kalau tak, boleh pengsan aku dekat sini”. Terdengar sahaja nama Damian yang disebutkan, Aiesya melihat ke arah yang dimaksudkan Tia. “Ha’ah aku pun perasan jugak tadi. Tak sangka pulak dia pun melepak kat sini”. Kini Damian pula yang menjadi tumpuan Aiesya dan rakan-rakannya.
“Fuhh, penat gila aku. Alang-alang dah jogging ni, mintak-mintak lah turun berat badan sekilo dua ke. Hahah”. Tia galak berceloteh dengan lucu sekali. “Oh ya!! Aiesya petiklah gitar kau tu untuk kitorang. Aku suka sangat nak dengar suara kau tu.Semalam kau dah janji dengan aku masa kat bilik muzik kan?. So aku nak kau tunaikan sekarang. Hehehe”.  Aiesya tersenyum mendengar kata-kata Adleen. “Ye laa, aku tak lupa kot. Kejap aku nak mainkan lagu tu. Korang dengar je ok. Lepas tu baru komen”. “Okeyh!”.Serentak Tia, Sahira dan Adleen menjawab dengan begitu teruja.
{‘Mungkin kita pernah rasa tentang cinta’ }
{‘Yang takdirnya bukan untuk kita’ }
{‘Mungkin ini adalah cara meluah cinta’}
 { ‘Tanpa berkata atau berpandang mata’ }
{‘Mungkin aku mencintaimu’ }
Selesai  bernyanyi, mereka terus balik ke hostel memandangkan badan  sudah penat beriadah.

“Latihan kawad kaki bagi Kadet Remaja Sekolah, Kadet Polis dan Kadet Juruterbang Muda pada hari ini berjalan seperti biasa.Semua ahli diwajibkan hadir. Terima kasih”. Pengumuman sewaktu masa rehat itu tidak berapa dihiraukan Aiesya. Yang penting. perut harus diisi dahulu baru mindanya boleh berfikir dan badan boleh bergerak cergas. Aiesya segera melantak nasi lemak yang begitu menusuk hidungnya. Perutnya dari tadi sudah memainkan macam-macam lagu. Dah jadi lagu 1 Malaysia lah jugak. Wahh, jauhnya aku melalut. “Hoii!! Kau ni kalau melantak tak ingat dunia eh”. Sergah Tia. “Isyhh! Kau ni spoil mood aku betullah. Janganlah buat aku terkejut macam tu. Kalau aku ni ada penyakit  latah, tak ke malunya aku nanti”. “ Hishh!  Ya lah, sorry ok intan payung. Tadi kan ada pengumuman, ada latihan kawad kaki petang ni. Kau kena join sekali tau, sebab aku dengar abang senior  tu dah mengamuk sakan sebab ahli yang hadir semakin kurang. Dan dia nak cari semua ahli hari ni, nak ‘basuh’ biar bagi jelas sikit cara pemikiran tu”. Berjela-jela Tia memberikan penerangan. “Ahh!  Malas aku nak layan senior tu. Kalau dah ajar budak-budak cara kasar macam tu, siapa yang tahan hah!  Aku dah serik dengar dia cakap aku kawad macam robot statik. Dalam hati aku hari tu, aku dah sumpah seranah kat dia. Tapi nasib baik lah boleh kawal lagi marah aku ni sebelum meletus  atas muka dia. Kalau tak, aku dah lama silatkan dia. Huh!”.  Diluah kan saja apa yang tersimpan di dalam hati selama ini. Dan Tia lah yang menjadi mangsa untuk mendengarnya. “Woopss! Okey-okey. Kau relakslah. Kau kan masih baru lagi dalam kawad kaki ni. Kalau kau rajin datang latihan, confirm punya boleh buat  abang tu terbeliak biji mata dia masa tengok kau kawad. Heheh”. Ujar Tia untuk memujuk Aiesya agar datang latihan petang nanti. “Hmm, tengoklah dulu kalau hati aku ni lembut ke tak. Apa-apa pun, terima kasih sebab dah bagitahu  aku”. Senyuman manis dilemparkan untuk Tia. “Tak ada hal lah kawan”. Mereka mencalit  ibu jari dengan gembira.

Atas saranan Tia, Aiesya gagahkan juga hatinya untuk datang berkawad pada petang itu. “Saya nak sesiapa yang tak pernah datang kawad ataupun yang jarang-jarang datang tu, berkumpul sebelah sini”. Arah Farid. Aiesya segera bergerak ke arah kumpulan lain. “Tunggu!! Awak ni budak yang saya tegur hari tu kan. Apa dah nama.. err Aiesya kan? Saya nak minta maaf sebab dah terlalu kasar tegur awak hari tu. Saya tengah stress sebenarnya. So, maaf saya diterima?”. Tercengang Aiesya mendengar perkataan ‘maaf’ yang sukar sekali diungkapkan oleh sesetengah senior . Tanpa berlengah, dianggukan sahaja kepalanya.
Semakin hari, semakin banyak yang dilalui oleh Aiesya. Saat dia jatuh, akan ada sahabat yang setia menghulurkan bantuan. Bersekolah di sekolah asrama tidaklah seteruk mana. Malah banyak mengajar dirinya tentang berdikari.

“Aiesya, kau cari apa tu?” Soal Tia yang dari tadi melihat Aiesya ke hulu ke hilir mencari sesuatu. “Ahh, aku tengah cari jam aku yang  warna merah tu. Dah la tu jam kesayangan aku. Tak apa lah,  mesti ada kat mana-mana ni. Tia! Jom pergi kantin. Aku teringin nak makan wafer ’la pulak sekarang ni.” Tia membontoti langkah Aiesya ke kantin. Dalam perjalanan menuju ke sana, seorang budak lelaki datang menghampiri mereka lalu memberikan nota kecil berserta seutas jam tangan berwarna merah. “Eh Tia, siap ada nota lagi untuk aku. Syukurlah dia pulangkan jam tangan aku ni”.  Aiesya segera membuka isi nota tersebut lalu membacanya perlahan.
'Assalamualaikum w.b.t…     Saudari, saya telah menjumpai jam tangan saudari di perpustakaan kelmarin. Lain kali  berrhati-hatilah ya. Sekian'.                                                                                                               
Aiesya termenung seketika. Siapakah pemuda yang baik hati memulangkan jam  tangannya. Tidak pula diselitkan nama dalam nota ini. ‘Ahh!  Mungkin dia ni pemalu ataupun tak nak heboh sangat kut’. Fikir Aiesya.

Waktu petang terasa sungguh nyaman dengan angin yang menyapa lembut di pipi. Aiesya tidak melepaskan peluang  untuk membaca novel baharunya di bawah pokok yang rendang. ‘Syoknya! Baca novel time berangin macam ni’. Aiesya bermonolog sendiri sambil menguntum senyum di bibir manisnya. ‘Eh, tangan siapa pula yang merayap atas bahu aku ni. Haih! Potong stim betul’.Gumam Aiesya. Lalu… “Haa!!!”. Sergah Tia lalu ketawa terbahak-bahak.  Aiesya sudah menggeleng melihat perbuatan temannya yang nakal  itu. “Oii minah!!  Aku tak terkejut pun kau sergah macam tu. Lagipun dah biasa sangat kau buat aku macam tu”. Sempat dijelirkan lidahnya kepada Tia. “Hahah, iyalah tu. Tapi kan, selalu sangat ke aku sergah kau macam tu? Tak ingat pula aku. Heheh”. Aiesya terus menyambung bacaannya yang terbantut tadi. “Weii Aiesya!! Kita main bandminton nak tak?  Esok Sahira dengan Adleen pun turun main juga. Kau main juga ok?” Aiesya pantas berpaling ke arah Tia lalu mula tersenyum. Sudah faham benar Tia dengan sikap Aiesya yang satu itu. Kalau pasal main badminton, dialah yang terlebih suka.

Permainan badminton sangat menggembirakan hati empat sahabat itu. Mereka bermain tanpa rasa janggal.  Selesai bermain, mereka berehat di tempat yang agak teduh. “Korang, kita kan dah nak cuti pertengahan tahun ni. Pejam celik, pejam celik, kita dah jadi sahabat sehati sejiwa lah katakan. Aku rasa gembira sangat berkawan dengan kalian. Korang la sahabat aku dunia akhirat”. Aiesya memeluk rakan-rakannya dengan begitu erat. Sungguh dia begitu selesa sekali berada di asrama ini. Walaupun kadang-kadang agak memenatkan. “Ha’ah aku pun. Semoga persahabatan kita ni kekal selama-lamanya. Amin”. Serentak yang lain mengaminkan doa Sahira itu. ‘Ibu!! Tunggu Aiesya pulang tau!!’.Teriak Aiesya dalam hati.

Kini sudah tiba masa untuk bercuti. Walaupun hanya untuk dua minggu sahaja. Pondok menunggu kelihatan begitu penuh dengan pelajar-pelajar yang tidak sabar untuk pulang ke rumah masing-masing. Pintu pagar asrama juga sesak dengan kereta ibu bapa yang ingin mengambil anak-anak mereka. “Aiesya!!” Laung Tia. “Jangan lupa call aku kalau dah sampai rumah ok. Aku pergi dulu. Parents aku dah sampai. Daa”. Aiesya menghantar Tia dengan pandangan mata. “Aiesya, jom balik sayang. Ayah dah tunggu dalam kereta tu”. Aiesya membuntuti langkah ibunya ke kereta. Masuk sahaja di dalam kereta, Encik Haziq sudah mengukir senyuman yang paling ceria khusus buat Aiesya Aryana. Siapa lagi kalau bukan puteri kesayangannya itu. Aiesya rancak berceloteh tentang pengalamannya tinggal di asrama. Ibu dengan ayahnya pula tidak kering gusi mendengar ceritanya.

A.S.R.A.M.A. Perkataan itu yang sering bermain di fikiran Aiesya. Dan tempat itu jugalah yang telah mendewasakannya. ‘Asramaku, kau rumah keduaku. Kau menyimpan semua kenangan pahit manis aku bersama sahabatku. ‘Ya! Damian, kau yang telah menyuntik semangat untuk aku. Selagi kau ada, tidak mungkin aku akan jatuh’. Aiesya hanyut mengenangkan Damiannya. ‘Buka sekolah nanti, pasti akan menjadi hari baru untuk aku, Aiesya Aryana’. Aiesya bertekad dalam hatinya untuk menjadi seorang yang lebih baik dari sekarang. “Peristiwa yang berlaku sepanjang aku tinggal di asrama, akan tersimpan kemas dalam kotak memoriku. Kerana aku ingin selalu mengingatinya”. Bisik Aiesya.


No comments:

Post a Comment