ayt bergerak

#Future Novelist & Doctor :D

Hanya Di Awan Biru II



Rentak muzik yang rancak dimainkan bagaikan berjaya menghasut anak-anak adam dan hawa ini agar terkinja-kinja menari bebas bersama. Sungguh tidak selesa rasanya parti seperti ini buat aku yang sememangnya tidak tahan dengan bunyi-bunyi yang cukup membingitkan itu.

Dari awal lagi aku sudah tertipu dengan Kate, iaitu kawan yang tidak seharusnya digelar kawan. Manusia yang bertopengkan syaitan.

“Ad, you must join us. Come on babes.. don’t show me that bored face again,” ujar Kate sambil berpelukan dengan kekasihnya yang entah keberapa. 

Dah la tu, terang lagi bersuluh membuat hubungan sebegitu walhal kekasihnya yang lain turut melihat adegan tersebut. Sudah menjadi trend kali ya?

Adelia bangun dari sofa yang menempatkannya dan beberapa pasangan yang agak mabuk. Grr!! Sumpah doe!! Bau arak campur  pulak dengan asap rokok yang semakin galak melemparkan bau sengitnya itu seperti menjerut rongga pernafasannya. Loya ditekak juga semakin kuat dirasai.

Alunan muzik semakin kuat menggila. Oleh itu, Adelia terpaksa mengeluarkan suaranya sama tinggi dengan bunyi muzik tersebut untuk berbicara dengan Kate.

“Kate! I think I can’t make it anymore. You know I can’t stand it right with all this smoke. I’m gonna get home now. See ya!!,” laung Adelia yang menyelit di antara tetamu-tetamu yang berkampung di rumah Kate.

Belum sempat Kate ingin menghalang Adelia, dia sudah lesap sepantas kilat. Kate tidak bediam diri. Dia berusaha menjejaki Adelia dengan menghubungi teman lelakinya yang sudah bersedia seandainya keadaan di luar kawalan. 

Senyumnya yang menyimpan 1001 rahsia itu sukar ditafsirkan oleh sesiapa pun. Muka yang sebenarnya polos itu tidaklah seperti yang disangkakan.
Adelia laju mengatur langkah keluar dari villa milik keluarga Kate. Tidak semena-mena tangannya ditarik dari belakang. Melihatkan wajah lelaki Inggeris yang pernah menjadi buah hati Kate membuatkan diri Adelia dihujani dengan pelbagai persoalan.

“Kate, ask me to get you back. She will explained to you more after we get in.” Adelia menurut sahaja kata-kata lelaki itu. Lalu berjalan masuk ke dalam villa itu semula.

Mata Adelia meliar ke seluruh ruang untuk mencari gadis cantik, tinggi lampai itu. Ternyata Kate terlebih dahulu menegurnya.

“Ad.. please stay here until the party’s over. Uhmm, why don’t you stay at my room first. Once I’m done, I’ll get you home. Okay?” Kate memohon dengan riak yang mampu mengubah keputusan Adelia.

Adelia berasa berat hati untuk bersetuju dengan idea Kate itu tetapi jam sudah menunjukkan larut malam. Hendak pulang pun belum pasti masih ada teksi yang mencari penumpang di sekitar kawasan ini.
*****
Rancangan Kate terlalu sempurna hingga tidak sabar untuk dia laksanakan. Segala arahan telah diberikan kepada Steven, bekas teman lelakinya itu. Fikirannya mula membayangkan bagaimanakah hari esok yang bakal dihadapi oleh seorang Adelia.

Pintu bilik Kate dibuka perlahan. Kelihatan sekujur tubuh sedang terlena di atas katil mewah yang cukup memukau. Aroma yang dipasang untuk sentiasa menyegarkan bau bilik masih tegar berkhidmat.

Belum pernah Steven melihat mahkota wanita yang bertudung litup ini. Bahkan hendak memandangnya pun tidak terlalu mengujakan. Terdapat daya tarikan yang tidak ada pada gadis lain seperti Adelia.

Perlahan-lahan Steven bergerak menuju ke arah wanita yang lena diulit mimpi itu. Dirinya bagaikan melekat untul terus menguraikan helaian rambut Adelia.
Kelopak mata Adelia bergerak-gerak. Terasa ada sesuatu yang merayap di bahagian kepalanya. Ditahan sakit kepalanya yang bukan kepalang itu untuk membuka mata. Saat itu lah.. dirinya terkejut lalu spontan mengeluarkan suara meminta tolong. Sungguh hina perbuatan lelaki itu.

Manik-manik mutiara menitis tanpa dipaksa. Mulut Adelia ditutup kemas sehingga lemah untuk menjerit. Pandangannya menjadi kabur. Barang-barang di kamar itu bagaikan berpusing tidak berhenti.

Hilai ketawa lelaki bangsat itu terngiang-ngiang di telinga Adelia. Selepas itu.. hanyut sudah dirinya dengan tangisan sendu yang tidak dapat didengari dek sakit kepala yang mencengkam urat-urat di kepala.

“Aah,” terjerit kecil Adelia.Tersedarnya dia dari bayangan gelap yang saban hari menghantui dirinya itu.

“Astaghfirullahal’azim,” mengucap panjang Adelia untuk menenagkan jiwanya yang tidak terkawal itu. Peluh kecil mula merenik di dahi.
Dia telah mengambil flight untuk pulang semula ke tanah air tercinta setelah hampir 4 tahun merantau di sana. Kepulangannya juga sengaja dirahsiakan daripada pengetahuan kedua-dua ibu bapanya.

Pramugari yang bertugas mula bersuara memberitahu bahawa flight ini akan mendarat sebentar sahaja lagi. Para penumpang juga diminta bersedia.
*****
 Perjalanan dalam teksi yang dinaikinya terasa bergerak perlahan sekali bagai kura-kura yang belajar merangkak. Tetapi sebenarnya tidak. Mata pula usah dikata, sangat berat untuk dicelik.

Hendak memejamkan mata memang diidamkan sejak berada di atas kapal terbang lagi. Haihh.. apakan daya, kotak fikirannya masih belum dapat menerima kejutan demi kejutan yang dihadiahkan oleh Kate. Peristiwa hitam itu kembali menerjah laman fikirannya.

“Ad, I invite you to my party is because I want you to feel the joyful moment here,” ujar Kate sambil ketawa sinis. “By the way, have fun darling,” halus sungguh butir bicara Kate yang dibisikkan kepada dirinya ang separuh sedar.

Denyut di kepala masih menguji kesabarannya. Ikutkan hati ingin sahaja ditarik keluar sakit yang bergendang-gendut di kepala. Bak kepalanya ini sedang dijadikan drum  yang gila dimainkan oleh pemain rock saja. Aiyyakk!!  xD
*****
Pejam celik..pejam celik.. Sampai sudah teksi yang dikatakan kura-kura ini membawanya ke rumah ibu dan bapa tersayang. Pak cik teksi pula membantunya mengeluarkan beg pakaian merah jambunya yang agak berat itu. Selesai memberi upah orang tua itu, terus Adelia berjalan masuk ke dalam banglo mewah keluarganya.

Pintu utama dikunci rapi. Terbit pula idea bernas Adelia untuk memberi kejutan. Kakinya dihayunkan menuju ke pintu belakang. Dilihat ibunya sedang ralit menonton Running Man sambil mengupas bawang. ‘Ya Allah!! Mak aku pon boleh minat dengan cerita korea? Biar betik? Haihh.. nasib laa ada mak yang berjiwa remaja. Hahaha.’

Adelia berjengket perlahan-lahan. Tawa ibunya masih bersisa kerana lucu melihat rancangan reality tv itu tapi tetap kedengaran kuat dan ganas. Malah ibunya juga sempat menghentak-hentak meja lalu berkata sesuatu kepada Haha, iaitu salah seorang pelakon yang terlibat dalam rancangan tersebut. Ketawa ibu pula semakin menjadi-jadi.

“Mak!!!” Jerit Adelia sambil tangannya sudah mendarat di atas bahu ibunya.

“Oii!! Ambik kau Haha masuk longkang makan bawang,” latah Puan Zahra dengan begitu kaget sekali.

Adelia sudah ketawa terbahak-bahak mendengarkan latah ibunya itu. Puan Zahra menarik muka masam. Sempat juga tangan ketamnya mencubit pinggang anak dara kesayangan itu.

“Haa, elok sangatlah perangai anak gadis seorang ni. Balik tak bagitahu langsung. Kalau tak, ibu boleh masak lauk sedap-sedap untuk kamu,” kata Puan Zahra dengan nada yang agak kecewa.

“Alaaa ibu.  Janganlah merajuk, Ad saja je nak kasi surprise. Hmm, lagipun ibu tu haa, ralit bebenor Ad tengok asyik duk menghadap mamat-mamat mata sepet tu. Tu yang sampai terkejut sakan la plak. Heheh,” balas Adelia memujuk ibunya yang pastinya terasa hati tidak memberitahu dahulu akan kepulanangan anakanda tercinta ini. Huihui.

“Huuh.. tak adanya ibu dah tua-tua gini nak merajuk dengan budak tak cukup matang macam kamu. Dah pergi naik atas siap cepat. Kejap lagi kita pergi dinner dengan papa.”

 “Ibu tak nak dengar ada alasan. Jadi, sekarang kaunter pertanyaan Puan Zahra telah ditutup buat sementara waktu ya. Harap maklum dan segera menurut perintah,” tambah Puan Zahra dengan nada tegas persis ibu tiri yang garang nak mampos!

‘Aiyoyoyo.. baik aku siap cepat. Tak guna nak berdebat dengan ibu pasal hal ni.’ Bisik hati Adelia.
******
Bilik besar dan luas ini masih sama sewaktu ditinggalkannya 4 tahun lepas. Warna merah jambu membuatkan hatinya mudah sejuk dan menenangkan sekali.  Adelia mendekati birai katilnya lalu menghenyakkan tubuh ke atas tilam empuk itu. Sedari tadi dia terlalu asyik memerhati ruangan bilik yang indah dihiasi dengan lampu yang bergemerlapan.

Matanya pula tertancap pada bantal gemuk merah jambu. “Ada lagi tak barang tu agaknya? Atau ibu ada kemas pastu jumpa tak benda alah tu? Hadoiyyaii,” gumam Adelia.

Pelbagai andaian yang bermain di benaknya. Bagi mengusir rasa tidak enak itu pergi, terus diselaknya bantal tersebut. Syukurlah diari kecil itu masih terletak elok di tempatnya.

Adelia kembali mengatur nafasnya. Diimbas semula apa yang dibicarakan oleh ibu dan ayahnya sewaktu makan malam di salah satu restoran yang cukup terkenal dengan masakan tradisional seberang. Restoran yang dihiasi dengan lampu kelip-kelip ditambah pula persekitarannya di tepi sungai.  Senada dengan itu juga, bunyi air pancut turut menyejukkan halwa telinga setiap pengunjung yang ada.

Kata-kata ayahnya dicerna kembali.

“Ad, papa ada sesuatu nak hadiahkan kat kamu. Tunggu kejap ya,” ujar Encik Adam lalu memberi  sebuah kotak kecil yang diikat riben merah.

“Hadiah apa ni papa?” Soal Adelia.  Teruja pula ingin membuka kotak itu. Lagaknya macam budak 5 tahun dapat hadiah hari jadi pula. Hahah.

Riben merah laju dirungkai. Lalu membuka kotak kecil itu dengan perasaan yang ingin tahu. Jari Adelia mengangkat hadiah tersebut. Ianya segugus kunci. Hairan Adelia dibuatnya. Nak kata kunci kereta tak mungkin lah banyak macam ni. Kunci apa la ni agaknya.Hmmm?

“Haa, tau tak kunci apa tu?” Soal Encik Adam. Senyum lebarnya tak pernah lupus.

Adelia menggeleng tidak tahu. Berkerut-kerut dia memikirkan kunci apakah itu.

“Tu kunci kedai kek cawan kamu. Papa hadiahkan sebab kamu  memang nak sangat buka kedai sendiri bukan. Lagipun kek cawan kan dah jadi kembar kamu. Tak gitu mamanya?” Tergelak Puan Zahra mendengar usikan suaminya.

Adelia pula sudah melonjak senang mendengar kata-kata ayahnya itu. Rezeki dah dapat, bolehlah perlahan-lahan buat bisnes kan? Hehehe..
*******
Heykal merenung kepulan awan di atas langit biru sana. Siapa sangka dirinya bakal terbang ke Malaysia  semata-mata untuk meluahkan cinta kepada gadis Melayu yang bernama Adelia Nadhira.

Jejaka kacukan Inggeris-Melayu ini bukanlah tidak laku. Malah berderet gadis-gadis muda dan seksi yang ingin berdampingan dengannya. Hati Heykal seolah-olah tawar dan beku dengan gadis jenis sebegitu. Adelia lah gadis yang telah memecahkan dinding ais yang menyeliputi hatinya. Kekayaan yang dimilikinya sedikit pun tidak dipandang oleh gadis impiannya.

Telefon bimbit Heykal menjerit minta diangkat menandakan ada panggilan masuk. Segera dirabanya poket seluar untuk menjawab panggilan tersebut.

“Bos, saya dah dapat dekat mana gadis itu berada. Sekejap lagi saya akan kirim alamat lengkapnya.” Ujar orang suruhan Heykal.

“Ok, thanks. Bagus kerja kau. Kalau Tuan tanya aku pergi mana cakap kau tak tahu. Faham?” selar Heykal dengan tegas.

Orang suruhannya mengiayakan saja arahan bos mudanya itu. Al maklumlah orang kalau dah mabuk bercinta, naga depan mata pun tak dihiraukannya. Eh eh, melalut lebih plak aku ni. Hikhik.
**** 

Kedai Adelia telah dirasmikan beberapa hari lalu, kelihatan ramai pencinta cupcakes dan muffin mula berminat untuk singgah di kedainya. Melihatkan jualan yang saban hari meningkat membuatkan hatinya melonjak senang.

Tak kira yang tua atau yang muda juga turut mengisi perut yang kosong di kedainya. Kedai yang dihias dengan warna biru lembut dan susunan lukisan mampu memukau setiap pelanggan yang datang.

Kedengaran bunyi loceng di pintu menandakan ada pelanggan yang masuk. Kelihatan seorang budak perempuan yang comel berlari anak menuju ke tempat cupcakes dan muffin.

“Wahh!! Comelnya kek ni. Erika nak yang ni lah,” kata budak perempuan itu sambil melihat deretan cupcakes.

Pada masa itu juga, seorang lelaki berpakaian sempoi datang lalu mendukung budak itu.

“Maafkan anak saudara saya cik. Laju betul dia hilang, tak sempat saya nak cari,” ujar lelaki itu sambil tersenyum menawan. Lesung pipit timbul di kedua-dua belah pipi lelaki tersebut.

“Kacak jugak. Alahaii, kalau lah aku ni coklat.. mesti cair siap boleh buat air hot coklat lagi,” Fikir Adelia.

“Eh, tak pe. Lagipun anak sedara awak ni tak buat apa-apa pun. Cuma tadi saya dengar dia nak kek cawan.”

“Uncle, Erika nak tu. Nampak sedap sangat. Erika nak beli untuk papa jugak la. Mesti papa suka. Lagipun papa selalu kerja jadi mesti tak makan kan uncle?” petah sungguh budak itu berbicara. Tapi masih comel keletahnya.
Lelaki itu mengangguk. Lalu dipesannya 6 biji muffin untuk dibawa pulang. 

Sebelum beredar, Erika sempat membisikkan Adelia sesuatu.
Terang-terang Adelia terkejut beruk. Pandai pulak budak ni berayat. Masih segar di telinganya, bahawa Erika memujinya cantik lalu menanyakannya jika sudi untuk menjadi mama kepadanya.
*****
Bunyi air pancut betul-betuk mencuci otak Rayyan. Bunyi tersebut bagaikan melodi yang riang bernyanyi. Teringat pula kenangannya bersama arwah Sofya, isteri tercinta yang meninggal selepas melahirkan seorang puteri.

Kadangkala, bermain persoalan di minda. Kenapa Adelia pergi ke luar Negara setelah pertemuannya di tempat barang keperluan bayi. Macam ada yang tak kena.

Kaca mata ditanggalkan. Rayyan memicit-micit kepalanya. Terasa tenang sekali berada di rumah. Sorotan mata pula dijamu dengan kehijauan taman.

“Papa!!” sergah Erika dari belakang.
Rayyan terkejut lalu menggeletek pinggang anaknya itu. Gurau senda yang benar-benar mencuit hati.

“Papa,, Erika nak makan cupcakes dekat satu kedai yang sedap ni. Papa temankan ok. Kita makan kat sana. Mesti papa suka punya,” pinta anak kecil itu.

“Hmm, papa penat la sayang. Tapi,, ok lah kita pergi. Lagipun, sedap jugak rasa cupcakes yang Erika beli hari tu. Kenyang papa,” Ujar Rayyan sambil mengusap kepala anaknya.

Si kecil Erika melonjak gembira. Terus dipeluk dan dicium papanya berulang-ulang. Ucapan terima kasih juga tak dilupakan.
****
Suasana pagi begitu menyamankan. Kedai Adelia dibuka lebih awal dari biasa memandangkan dirinya terlalu bersemangat untuk mula bekerja. Sang suria pula sudah tegak berdiri di celah-celah kepulan awan.

Adelia menghenyakkan punggungnya di atas kereusi sambil mencari idea untuk mengubah resepi cupcakesnya agar lebih mantap. Bunyi loceng pula tak semena-mena menyentak fikiran Adelia.

“Hai kakak!” Jerit anak kecil itu di muka pintu.

“Eh hai comel. Datang seorang je ke?” Tanya Adelia sambil mencubit pipi budak tembam itu.

“Tak lah. Erika datang dengan papa. Kakak nak tau tak papa saya kacak tau. Saya suka je kalau kakak jadi mak saya. Saya tak kisah. Nanti boleh kakak buatkan saya kek hari-hari. Yummy umm.. lazatnya.”

Adelia tergelak mendengar celoteh anak kecil itu. Saat itu jugalah Adelia terpandangkan susuk tubuh lelaki yang dikenalinya.

“Tak mungkin,” gumam Adelia.
******
“Kenapa pergi Australia tak cakap dengan Rayyan dengan Sofya. Kitorang cuba call tapi mama Ad cakap, Ad dah tukar number. Kenapa ni? Kalau ada masalah kita bincang ok?” Ujar Rayyan. Perasaannya sukar digambarkan tika ini. Hendak kata gembira, tak. Geram pun ada.

Adelia pula hanya menggeleng. Dirasakan cerita lampau itu tak perlu untuk dibahaskan semula. Biarlah ia berkubur sama dengan impiannya dulu.

“Sofya dah meninggal. Sewaktu,, dia lahirkan puteri kami, Erika.” Rayyan membuka bicara kerna terlalu lama membisu.
Adelia tersentak dari lamunannya. Lalu matanya dihalakan kepada Rayyan. 

Mencari kepastian yang tidak dapat diterimanya. “Patutlah Erika macam dahagakan kasih sayang ibu. Kesiannya.” Bisik hati kecil Adelia.

“Adelia?” panggil seorang jejaka.

Adelia memandang ke arah pintu. “Heykal? Awak buat apa kat sini.”

“Saya datang sebab nak perjuangkan cinta saya. Dulu awak ada cakap kan, yang saya mesi kejar cinta saya. Dan sekarang.. saya dah buktikannya.” Lancar sekali bicara Heykal. Kenalannya sewaktu di Australia dulu.

Rayyan pula sudah menggaru kepalanya yang tidak gatal. Ada perasaan aneh yang menjalar hatinya. Sakit sangat melihat jejaka tersebut bagaikan putera yang ingin melamar puterinya.

Adelia sudah tidak tahu apa yang harus dilakukannya. Renungan Rayyan menjerut lehernya untuk dilihat. Heykal pula… uhh. Kelu lidahnya untuk berkata-kata.

Sunyi sepi pula di dalam kedainya ini. Dapat dilihat dari ekor mata Adelia yang dua jejaka ini bagaikan berhubung dalam konteks mata. Dalam jelingan ada isyarat. Dalam isyarat ada amaran. Haiyyaaa.. Berat pula nak tengok diorang ni macam ni.

Dirinya serasa seperti dihimpit katil-katil yang empuk hingga tidak dapat memilih. “Mama!! Apa yang mesti Adelia buat ni?” Jerit Adelia. Tapi dalam hati je laa.

“Err, Heykal.. Saya,, saya,, Uhmm”.Tergagap-gagap Adelia bersuara.
Heykal pula sudah memainkan peranannya. Dia berjalan mendekati Adelia lalu memberikan bunga kertas origami yang dibuatnya sendiri. Adelia pernah mencabarnya untuk membuat bunga tersebut jika ingin berjumpanya. Kalau tidak… Hump! Jangan harap laa..

“Awak ingat lagi?” Tanya Adelia. Terasa sangat dirinya dihargai.

Rayyan pula sudah berbulu matanya hendak melihat adegan ini. Panas pula hatinya kali ini. Agaknya kalau diukur dengan thermometer boleh pecah merkurinya.

“Lia, saya sayangkan awak. Sayang saya melebihi dari seorang kawan. Lagipun dulu saya berharap awak yang akan menemani saya ke UK bukannya Sofya. Dua-dua saya sayang tapi awak lain. Tolong jangan bersama dengan mamat ni. Please,”  Rintih Rayyan.

Adelia  sudah tergamam. Maknanya selama ini cintanya tak bertepuk sebelah tangan. Tapi tu semua dah terlambat untuk mengakuinya.

Tangan Adelia menyambut tangan bakal imamnya. Rasanya keputusan ini sudah tepat yang seharusnya dia ambil.

“Maafkan saya,” Ucap Adelia sambil berpaling dari lelaki yang ditujunya.
*****

“Tak sangka betul abang. Yang akhirnya terbuka jugak hati Lia dengan abang ya. Abang bersyukur sangat. Maknanya selama ni usaha abang tak sia-sia.”
Adelia menggulum senyum. Kepalanya sengaja dilentokkan di bahu suami yang sah lagi tersayang. Manja pula Adelia malam-malam seperti ini.

Angin malam yang bertiup begitu menyegat tulang-tulangnya. Tapi… pelukan suami pastinya membantu untuk mengurangkan rasa itu.

“Abang, Lia nak ucap terima kasih sebab selamatkan Lia dari jadi mangsa Kate kat parti dia hari itu. Lia malu sangat sebab tu Lia balik Malaysia tak bagitahu sesiapa. Sedih sangat sampai Lia dah tak boleh nak fikir. 
Alhamdulillah, Lia tak jadi mangsa rakus teman lelaki Kate tu.” Luah Adelia. Kesalnya kepada Kate tinggi menggunung.

“Sudahlah Lia. Lagipun abang dengar Kate tu dah makin teruk. Biarkanlah dia. Biar Allah saja yang membalas perbuatannya tu.” Dikucupnya dahi isteri penyejuk hati itu.

“Iyalah Tengku Heykal Adrian yang comel,” Gurau Adelia sambil mencubit manja pipi suaminya. Heykal pula sudah mengaduh sakit dek jemari isterinya yang ligat bermain di pipi.

Bahagia hidupnya tidak tahu bagaimana harus digambarkan. Betullah apa yang dijanjikan Allah. Hilang seorang tak bermakna kesepian selamanya. Tapi diberikan seseorang yang lagi baik untuk dijadikan pasangan buat hambanya. 



No comments:

Post a Comment